1. Miért van szükség a horgászkártyára?
A mai, felgyorsult, elektronizált világban elkerülhetetlen a nyilvántartások korszerűsítése, azok átláthatóságának, hitelességének és a nyilvántartott adatok védelmének biztosítása, ehhez kapcsoltan a korszerű, ügyfélbarát ügyintézés és szolgáltatás-nyújtás megvalósítása. Az elvárásoknak a jelenlegi szigetszerű, döntően papíralapú horgász-szervezeti rendszerek már nem tudnak tartósan megfelelni, így szükség van a személyi-, a szervezeti és a vízterületi nyilvántartások újrastrukturálására és az adatok pontosítására, tisztítására is. Mindehhez egy integrált, komplex szövetségi informatikai rendszer kiépítése alapfeltétel. A horgász regisztráció, a kapcsolódó horgászkártya első lépésben a személyi, majd az egyesületi nyilvántartást támogatja, segítségével az évi több millió horgászjegy vásárlás, a tagi jogviszony létesítés és fenntartás is fokozatosan egyszerűsítésre kerül.
2. Mi a Magyar Horgászkártya?
Egy elektronikus vagy személyes regisztrációhoz kötött, QR-kód alapú, személyi azonosító és kulcskártya funkciójú, személyi igazolvány méretű plasztikkártya, amely az elektronikus regisztrációt is biztosító komplex informatikai rendszer, az Egységes Horgász- és Horgász Szervezeti Informatikai Szolgáltató és Támogató Program (HORINFO) további funkcióival a horgászok általános személyi és szervezeti azonosításában ad segítséget, és egyben megteremti a naprakész egyesületi tagnyilvántartást is. A horgászkártyán az általános design és biztonsági elemeken túl a kártyabirtokos neve és elsődleges személyi azonosító adatai, egy 6 karakterből álló egyéni azonosító szám és az azonosítót leképező QR-kód kerül feltüntetésre. A kártya adatai felhőalapon kerülnek tárolásra, és csak célhoz kötötten, a regisztrációs folyamat során ismertetett módon használhatók fel.
3. Mire tudják a horgászok használni a horgászkártyát?
A Magyar Horgászkártya 2019. január 1-jét követően azonnal kiváltja a jelenlegi papíralapú horgász igazolványt, majd a kapcsolódó szövetségi elektronikus alkalmazásokkal fokozatosan egyszerűbbé és gyorsabbá, valamint átláthatóbbá teszi az ügyintézést és az adminisztrációt, így az állami- és a területi horgászjegyek kiadását is. A tervek szerint a horgászkártya mögötti nyilvántartás segítségével fokozatosan az összes eddigi további papíralapú horgászokmány és dokumentum, úgy, mint az egységes szövetségi hozzájárulási bélyegek, maga az állami horgászjegy és területi jegyek is kiválthatóvá válnak, legtovább a papírlapú fogási napló fennmaradása várható. A MOHOSZ megteremtette annak a feltételeit is, hogy akár már jövőre az állami jegyek kiváltása is a HORINFO rendszeren keresztül történjen. A tervek szerint a legtöbb olyan országban, ahol horgászjegy vásárlás feltételéül a horgászismeretek meglétének az igazolását is megkövetelik, a Magyar Horgászkártya ezt majd szintén biztosítja. Mindezeken túl több, fokozatosan bevezetendő kedvezményes szolgáltatás is elérhetővé válik a horgászkártyával rendelkező horgászok számára.
4. Milyen telekommunikációs kedvezményeket nyújt a Magyar Horgászkártya a T-Systems, a MOHOSZ hivatalos telekommunikációs partnerének közreműködésével?
2018. szeptember 1-jétől minden horgászkártyával rendelkező horgász számára több változatban is elérhetővé válik a T-Systems speciális Horgász Díjcsomagja, mely kedvezményes díjszabású hang és mobilinternet előfizetést tesz lehetővé a horgászok számára. A kedvezményes díjcsomagok bármely Telekom üzletben aktiválhatóak a Magyar Horgászkártya bemutatásával. További részletek a T-Systems Horgász Díjcsomagjáról a www.mohosz.hu oldalon.
5. Milyen balesetbiztosítást nyújt a Magyar Horgászkártya az Union Vienna Insurance Group Biztosító, a MOHOSZ hivatalos biztosítási partnerének közreműködésével?
2019. január 1-jétől minden horgászkártyával rendelkező horgász a Magyar Horgászkártya kiváltásával az UNION Vienna Insurance Group Biztosító Zrt. Horgász Balesetbiztosításának biztosítottjává válik. A Magyar Horgászkártya díjába épített biztosítás napi 24 órában nyújt fedezetet a MOHOSZ-hoz tartozó horgász-szervezetek, speciális jogállású tagok horgászati hasznosításában álló, nyilvántartott halgazdálkodási vízterületeken bekövetkezett horgászat közbeni balesetek esetén a vonatkozó általános és különös balesetbiztosítási feltételekben foglaltak szerint. Az UNION Horgász Balesetbiztosítás részletei a www.mohosz.hu oldalon érhetőek el. A partnerség keretében a horgászok számára az Union biztosítási portfoliójából kedvezményes biztosítások kötése is lehetővé válik.
6. Mit jelent a horgászkártya a horgász-szervezeteknek?
A horgászatban, horgásztatásban szerepet vállaló horgász-szervezetek számára a bevezetéssel járó, egyszeri munkacsúcs után a kártya szintén jelentős adminisztrációs könnyítést és egyben a jogszabályi kötelezettségek teljesítésének támogatását is jelenti. Többek között fokozatosan megszűnik majd az egyesületek számos, jelenleg döntően papírlapú nyilvántartási és adatszolgáltatási feladata, mivel a regisztráció során létrehozott személyi, valamint a párhuzamosan továbbfejlesztett szervezeti és vízterületi adatbázisok ezen funkciókat is támogatják majd. A regisztrációs folyamat sikere, a zökkenőmentes lebonyolítás és az egyesületek támogatása érdekében a MOHOSZ valamennyi, a regisztrációban részt vevő horgász-szervezet számára tájékoztatási és oktatási anyagot, valamint a támogatásukkal megtörténő sikeres horgászkártya igénylések után 300 Ft/kártya költségtérítést biztosít. Továbbá a tagszövetségek részére 1 millió Ft értékben, az 1000 fő feletti regisztrációt vállaló és teljesítő egyesületek, mint kiemelt forgalmazási pontok részére 500.000 Ft értékben a HORINFO későbbi tervezett igényeit is kiszolgáló informatikai, eszköz-, szoftver- és adatkapcsolati támogatást nyújt. Ezzel párhuzamosan a MOHOSZ támogatja azt az elképzelést, hogy a jövőben a kisebb egyesületek egyes, helyben nem költséghatékony adminisztratív funkcióit a HORINFO segítségével a területi tagszövetségek is elláthassák.
7. Mikor lép életbe a horgászkártya, ki kötelezett a regisztrációra és a horgászkártya kiváltására?
A horgászkártya kiváltása már 2018. szeptember 1-jétől biztosított és ajánlott, 2019. január 1-jét követően pedig az egyesületi tagságra kötelezett, vagy döntésük alapján tagi jogviszonyt létesítő horgászok esetében a horgászat gyakorlásának, egyben az egyesületi tagság létesítésének, megújításának, az állami horgászjegy kiváltásának az általános és előzetes feltétele lesz. A nem egyesületi tag külföldi horgászok és a gyermekek esetében a kártya kiváltása 2019-től továbbra is opcionális marad.
8. Miért érdemes már 2018-ban regisztrálni?
Ösztönözve az ezévi regisztrációt, ezáltal a forgalmazói rendszer év eleji tehermentesítését a MOHOSZ a 2018.09.01. és 2018.12.04. között regisztrálók és a díjbefizetők között a nyereményadót is tartalmazóan összesen bruttó 15 millió értékben, összesen 100 nyereménnyel egy nyereménysorsolást biztosít, melynek főnyereménye egy Toyota RAV4 Hybrid személygépjármű, illetve egy kétszemélyes floridai horgászüdülés. A sorsolásra nyilvánosan, közjegyző jelenlétében 2018. december 10. és 14. között kerül sor. További információ és a nyereményjáték szabályzata a www.mohosz.hu oldalon érhető el.
9. Ki a regisztráció technikai lebonyolítója?
A MOHOSZ a teljes beszerzéssel, bevezetéssel és a rendszer üzemeltetésével a 100%-os tulajdonában álló Horgászjegy Kft-t bízta meg.
10. Mennyibe kerül a regisztráció és a horgászkártya?
Az egyszeri, a kártya teljes érvényességi idejére szóló regisztrációs díj, amely tartalmazza a horgász balesetbiztosítás díját, valamint a QR-kód alapú horgászkártya előállításának, megszemélyesítésének árát és annak a horgász számára történő, belföldi címre való, ajánlott küldeményként történő postai eljuttatását is 1.732 Ft+ÁFA, azaz 2.200 Ft. A horgászok támogatása, és a díjfizetés megkönnyítése érdekében a MOHOSZ vállalja, hogy 2019-ben nem emeli az egységes szövetségi hozzájárulás díját és az egyesületi tagdíjminimum mértékét, valamint nem tesz javaslatot az állami horgászjegy díjának emelésére sem.
11. Hogyan lehet befizetni a horgászkártya díját?
A horgászkártya díjának befizetésére a regisztrálóknak két lehetőséget is biztosít a MOHOSZ. Az online regisztrációt végzők a regisztráció során online bankkártyás fizetéssel azonnal tudják teljesíteni a díj befizetését. A személyes (offline) regisztrációt választók számára a regisztrációs pontokon elérhetőek előre legyártott, befizető azonosítóval ellátott postai csekkek, melyeknek postai befizetésével egyenlíthető ki a regisztráció és a horgászkártya díja.
12. Mennyi ideig érvényes a kártya, mi történik adatváltozás esetén?
A Magyar Horgászkártya általános érvényessége a 2018. évben teljesített érvényes és lezárt regisztráció időpontját követő 6. naptári év január 31. napja, majd 2019-től az adott évben teljesített érvényes és lezárt regisztráció időpontját követő 5. naptári év január 31. napja. Névváltozás esetén a MOHOSZ az érvényességi időn belül a cserét térítésmentesen biztosítja, egyéb, a kártyán feltüntetett adat nem változhat.
13. Mikor és hogyan kapom meg a horgászkártyámat?
A horgászkártya a regisztráció aktiválása után átlagosan 30 napon belül postai úton kerül kiküldésre a regisztráció során megadott kézbesítésicímre.
14. Hogyan lehet regisztrálni?
A regisztráció elvégezhető, illetve a horgászkártya igényelhető online bármely elektronikus eszközről vagy személyesen (offline) is. Opcionális lehetőségként és segítségként a szülők és a gyermekek egy felhasználó által elvégzett, családi regisztrációja e formában is támogatott.
15. Hol lehet online regisztrálni?
A Magyar Horgászkártya 2018. szeptember 1-jétől igényelhető az erre a célra kialakított többnyelvű online regisztrációs felületen, a www.mohosz.huoldalon.
16. Hol lehet személyesen (offline) regisztrálni?
Annak érdekében, hogy a horgászkártya kiváltása a számítógéppel vagy okostelefonnal nem rendelkezők, illetve megfelelő informatikai ismerettel nem bíró horgászok számára is zökkenőmentes legyen, a horgászkártya 2018. szeptember 1-jétől személyesen is igényelhető valamennyi, az állami horgászjegy értékesítésében eddig is részt vevő és a regisztráció támogatását vállaló horgász-szervezetnél, valamint azok regisztrációs pontjain, továbbá új elemként a magyarországi Digitális Jólét Program Pontokon. A regisztrációs pontok pontos címlistája és azok nyitvatartási ideje a MOHOSZ weboldalán
a regisztráció indításától kezdve, folyamatosan aktualizált formában elérhető lesz.
17. Hol találhatóak Magyarországon Digitális Jólét Pontok, és mivel foglalkoznak?
Magyarország 1124 településén 1313 Digitális Jólét Program Ponton közel 2000 mentor dolgozik azért, hogy segítsék a magyar polgárokat a digitális
világban eligazodni, a digitalizáció adta lehetőségek megmutatásával a megszerzett tudást életminőségük javítására fordítani. A településeken rendszerint könyvtárakban található Digitális Jólét Program Pont mentorai szintén segítenek a MOHOSZ online felületén szükséges regisztrációt elvégezni.
18. Mire lesz szükség a regisztrációnál?
A regisztrálóknak mind az online, mind az offline regisztrációnál a pontos személyi és lakcímadatokon túl az adatkitöltés ellenőrzéséhez, az informatikai úton történő személyazonosításhoz fizikailag is szükségük lesz az adóigazolványukra.
19. Miért pont az adóigazolványra van szükség a regisztrációnál?
A Magyar Horgászkártya kiváltását megelőző horgász regisztrációnál a hitelesség érdekében elengedhetetlenül szükséges a regisztrálók pontos személyi beazonosítása. Életünk során személyes azonosítóink közül egyedül az adóigazolvány és a rajta szereplő adóazonosító jel az, amely nem változik, annak pótlása esetén is változatlan marad, soha nem cserélődik, így hosszú távon biztosítja a horgászok személyazonosítását. Adóigazolvánnyal már a gyermekek is rendelkeznek. A magyar adóigazolvánnyal nem rendelkező külföldi állampolgárok esetében a regisztráció során az adóigazolványt a személyazonosító okmányuk (személyi igazolvány, útlevél) helyettesíti. Az adóigazolvány felhasználása kizárólag az azonosításhoz történik meg.
20. Tudok-e regisztrálni, ha nincs meg az adóigazolványom?
Az adóigazolvány hiánya vagy annak elvesztése esetén mindenképpen szükséges az állami adóhatóságtól új adóigazolványt igényelni. Az igénylésről kapott igazolással csak személyesen (offline) regisztrációra van lehetőség. Online regisztráció csak adóigazolvány birtokában végezhető el.
21. Gyermekeknek is szükség van adóigazolványra a regisztrációhoz?
Igen, a regisztrációhoz a gyermekeknek is rendelkezniük kell adóigazolvánnyal. A 2008. december 8-a után születetteknek az adóigazolványt automatikusan legyártották és kipostázták. Az ezen időpont előtt születetteknek igényelni kellett az adóigazolványt. Ha ezt korábban még nem igényelték, azt díjmentesen megtehetik.
22. Időseknek is szükség van adóigazolványra a regisztrációhoz?
Igen, a regisztrációhoz az időseknek is rendelkezniük kell adóigazolvánnyal. Amennyiben korábban még nem rendelkeztek adószámmal, akkor azt a NAV-nál lehet díjmentesen igényelni. Az igénylésről kiállított igazolás használható az adóigazolvány legyártásáig, melynek átfutási ideje kb. 3 hét. Ha a regisztrálni kívánó személy már korábban rendelkezett adószámmal, de az adóigazolványa nincsen meg, akkor 3.000,- Ft igazgatási szolgáltatási díj ellenében új adóigazolványt igényelhet. Ha a regisztrálni kívánó személy nem tudja, hogy korábban már volt-e adószáma vagy adóigazolványa, akkor az új adóigazolvány igényléséhez is használt igénylő kitöltése szükséges a NAV-on keresztül. Amennyiben korábban már rendelkezett az igénylő adószámmal, akkor díj ellenében legyártják azt számára. Ha nem, akkor leképezik számára az adószámot, és a kártyát díjmentesen legyártják számára. Az igénylés minden esetben személyesen vagy meghatalmazott útján történhet.
23. Adóigazolvány hiányában mire lesz szüksége a külföldi állampolgároknak a regisztrációhoz?
A külföldi regisztrálók számára is kötelező a pontos személyi és lakcímadatok megadása. A magyar adóigazolvánnyal nem rendelkező külföldi állampolgárok esetében a regisztráció során az adóigazolványt a személyazonosító okmányuk (személyi igazolvány, útlevél) helyettesíti.
24. Miért érdemes a gyermekeknek és a külföldi horgászoknak is kiváltani a horgászkártyát?
A Magyar Horgászkártya már most is több olyan kedvezményt nyújt tulajdonosának, mely mind a gyermekeknek és szüleiknek, mind a külföldieknek fontos lehet. A horgászkártya kedvezményes mobiltelefon díjcsomagok igénybevételének lehetőségét is biztosítja, a díjába épített balesetbiztosításnak köszönhetően pedig fedezetet nyújt horgászat közbeni balesetek esetére. A horgászkártya egyik további előnye, hogy a segítségével a jövőben jelentősen egyszerűsödik és így felgyorsul az adminisztráció, a jegykiadás folyamata, így a horgász időt is nyer a használatával. Aki pedig a jövőben az életkora, vagy döntése alapján, tekintettel a területi jegyek árkedvezményeire is egyesületi taggá kíván válni, annak a még tagság nélkül kiváltott horgászkártyája továbbra is érvényes marad.
25. Mennyi időt vesz igénybe a regisztráció?
A regisztráció folyamata maximum 15 percet vesz igénybe, s a felgyorsuló ügyintézésnek és a kártyához kötődő kedvezményeknek köszönhetően ez az idő a későbbiekben sokszorosan megtérül majd a horgászok számára.
26. Hol kaphatok segítséget, ha kérdésem van a Magyar Horgászkártyával kapcsolatban?
A regisztráció támogatására a bevezetés indításától megkezdi működését a bárki által elérhető telefonos információs ügyfélszolgálat is. Az ügyfélszolgálat munkanapokon 8.00-16.30 között hívható a + 36 59 324 432 telefonszámon. Az online ügyfélszolgálat az ugyfelszolgalat@horgaszjegy.hu e-mail címen is várja a felmerülő kérdéseket.
forrás: https://nyito.mohosz.hu/index.php/szovetsegi-iroda/kozerdeku/hireink/893-mit-kell-tudni-a-horgasz-regisztraciorol-es-a-magyar-horgaszkartyarol